تبلیغات
یوسف زهرا می آید - ماجرای غدیر خم از زبان اهل سنت
 ماجرای غدیر خم از زبان اهل سنت ... شیعه یا سنی ,

یکی از ماجراهایی که هیچکس نمی تواند آن را انکار کند و در بیان رد آن براید حتی آنها که دشمن ترین نسبت اعتقادات شیعه هستند ماجرای غدیر خم است و برای بیان این مطلب نیازی به سند حدیث نیست چرا که امری مسلم و متواتر است که همگان آن را قبول دارند . اما جالب است که بدانید با چنین رویداد بزرگی که شیعه معتقد است در آن امر جانشینی پیامبر مشخص شده است در مقابل اهل سنت با چه دلایلی این اتفاق را رد می کنند . حال ما به بررسی دلایل اهل سنت می پردازیم که به طور خلاصه آنها می گویند در حدیث من كنت مولاه فعلی مولاه که آن را قبول دارند مقصود پیامبر دوست بوده نه آنکه شیعه آن را تعبیر به جانشین می کند .

 

تفکر طرفداران مکتب خلفا : پیامبر خدا (ص)سپاهی را به فرماندهی خالد بن ولید به یمن فرستاد غنائم زیادی را به دست آوردند . پیامبر (ص)علی بن ابی‌طالب را فرستاد تا خمس غنائم را اجرا كند و بقیه را تقسیم نماید . او از این كار فارغ شد در حالی كه خسته به نظر می‌رسید . همراهان از او خواستند تا كه شتران خود را استراحت بدهند و بر شتران به غنیمت گرفته شده شوار شوند . علی آنان را منع كرد سپس برای خود جانشینی تعیین كرد و خودش زودتر رفت تا كه به مراسم حجة الوداع برسد . جانشین علی (ع) به هر یك از همراهانش یك لباسی از كتان داد و به آنان اجازه داد كه بر شتران به غنیمت گرفته شده سوار شوند . علی (ع) بعد از فارغ شدن از مراسم حج نزد آنان بازگشت ، لباس و شتران را از افراد گرفت و بر نائبش خشمگین شد و او را بر كارش سرزنش كرد . گلایه و شكایت در میان سپاه ظاهر شد و با علی به مخالفت پرداختند و هنگام رسیدن به پیامبر شكایت خود را از رفتار علی اعلام كردند . بدین ترتیب در میان همراهان پیامبر بحث علی و شاكیانش منتشر شد و سخن علیه علی نزد پیامبر افزایش یافت . بریده می‌گوید : وقتی نزد پیامبر رسیدم از كار علی انتقاد كردم و اشكالات او را گفتم تا دیدم چهره پیامبر (ص)تغییر كرد و فرمود : آیا من از خود مؤمنین نسبت به آنان اولی نیستم (ألست اولی بالمؤمنین من أنفسهم )، گفتم : بله ، سپس فرمود : من كنت مولاه فعلی مولاه  پس پیامبر در میان ما بلند شد و فرمود : ای مردم از علی شكایت نكنید ، قسم به خدا او با تقواتر از آن است كه از او شكایت شود .

 

تفکر طرفداران مکتب اهل البیت : این جریانی را که می اورند در واقع می خواهند بگویند که پیامبر حدیث غدیر را به این دلیل فرمودند که دیدند در مورد حضرت علی (ع) انتقاد و بد گویی زیاد شده است و برای اینکه به این حرفها پایان دهند 120 هزار نفر جمعیت را در صحرای غدیر خم جمع کردند و گفتند هر کس من دوست او هستم علی نیز دوست او می باشد تا دیگر بد گویی ها پیرامون حضرت علی (ع) خاتمه یابد چنانکه ابراهیم محمدی مولف کتاب عیانات که نقدی بر کتاب تیجانی می باشد و در رد عقاید شیعه می باشد و بارها در این کتاب به توهین و بد گویی علیه تیجانی و شیعه پرداخته است می گوید :

در اینكه پیامبر (صلی الله علیه و سلم) چنین جمله‏اى«من كنت مولاه فهذا على مولاه! اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه!»در حقّ علی (رضی الله عنه) فرموده، هیچ شكّى نیست.. امّا باید دید كه چرا این جمله را در آن محل فرمود؟ و در واقع بایستى به روایات و تواریخ معتبر و متواتر مراجعه كرد تا دید كه چه مسأله‏اى پیش آمده بود كه باعث گردید، پیامبر (صلی الله علیه و سلم) چنین بگوید.. و چرا لفظ ولایت (وال و والاه) را در برابر عداوت (عاد و عاداه) قرار داد؟

بعد در ادامه همان جریانی را که در بالا بنده بطور خلاصه آورده ام به طور مشروح توضیح می دهد و بعد از آن می گوید :

این سه برخورد بجا و قاطعانه علی (رضی الله عنه) با همراهانش - یعنى جریان كنیزك، و سختگیرى او در جلوگیرى از استفاده مركبهاى زكات، و اقدام او در بازپس‏گیرى لباسهایى كه در غیابش توزیع شده بودند - باعث كینه و دشمنى آنها با علی (رضی الله عنه) گردید و گلایه و شكایتهاى خود را دهان به دهان منتقل كردند و افراد زیادى را در انتقاد و اعتراض به علی (رضی الله عنه) با خود شریك ساختند!

این اعتراضات از طرف شاكیان، زمانى كه حتّى مراسم حج را به پا مى‏داشتند، پایان نیافت، و بلكه زیادتر شد و نزد پیامبر (صلی الله علیه و سلم) رفتند و درباره علی (رضی الله عنه) سخنان فراوانى گفتند .

... بدین ترتیب، پیامبر (صلی الله علیه و سلم) با چنین افرادى كه موج كینه و دشمنى با علی (رضی الله عنه) را در میان خود داشت و به دیگران نیز منتقل مى‏ساخت و خصوصاً بازیچه‏اى براى منافقان و نهایتاً تفرقه مسلمانان مى‏شد، از مكّه خارج شد و به طرف مدینه حركت كرد، پس در فرصت مناسبى - قبل از آن كه مسلمانان كه از گوشه و كنار جزیره العرب براى اداى فریضه حج آمده بودند و اكنون در مسیر بازگشت بودند، متفرّق شوند و هركس به سرزمین خویش برگردد و پیش از آن كه امواج این بگومگوها نسبت به علی (رضی الله عنه) به جاهاى دیگر -خصوصاً مدینه - نیز منتقل شود، هنگام نماز ظهر در غدیر خم - محلّى در نزدیكى جحفه - سخنانى را ایراد فرمود و با جملاتى از علی (رضی الله عنه) جانبدارى كرد و قضیّه را همانجا فیصله بخشید (عیانات ،فصل 5، روایت غدیر، چون از نسخه الکترونکی کتاب استفاده کردم شماره صفحه را نیاورده ام )

واقعا جای تعجب و بسیار تاسف دارد برای کسانی که با تعصب بیجا و دگم اندیشی می خواهند زیر بار حقیقت به این بزرگی نروند و با هر بهانه تراشی و دلیل می خواهند حرفهایی را بزند که چه بسیار ناآگاهند که این گونه صحبتها بر علیه عقاید خود و بی احترامی به تفکرات خودشان می باشد به مصداق واقعی این حرف که: آمدید كه ابرو را درست كنید اما چشم شخص را هم كور كردید  .

 

عذرهای بدتر از گناه اهل سنت

1-     این شكایت ارتباطی به قضیه غدیر خم ندارد و حدود ده ماه قبل از حركت پیغمبر به حجة الوداع بوده است. قضیه مربوط به مدینه است نه در حجة الوداع ، خود بریده می‌گوید : وقتی من وارد مسجد شدم رسول خدا در منزل خود بود و برخی از اصحاب در مقابل در مسجد بودند اینها همه نشان می‌دهد كه این قضیه ربطی به غدیر خم ندارد و در همان مدینه این قضیه خاتمه یافت. معجم أوسط طبرانی ، ج6 ، ص163 و معجم كبیر طبرانی ، ج18 ، ص128 و مستدرك حاكم نیشابوری ، ج3 ، ص110

2-     این قضیه نشان می‌دهد كه صحابه علیه علی توطئه و سعایت كردند كه با عدالت صحابه سازگاری ندارد. شما كه می‌فرمائید : الصحابه كلّهم عدول و هر كس نسبت به صحابه بد بگوید فهو زندیق ، خود همین قضیه‌ای كه شما نقل می‌كنید دلالت می‌كند بر توطئه و بر سعایت صحابه بر ضد علی ، آیا سعایت از دیدگاه شما مخل به عدالت نیست ؟ شما كه خواستید غدیر را زیر سوال ببرید صحابه را زیر سؤال بردید ، شما كه اهل بیت را رها كردید و صحابه را گرفتید و می‌گوئید كه پیغمبر فرموده : اصحاب من مانند ستارگانند كه به هر یك از آنها اگر تمسّك كنید هدایت می‌یابید ، آیا این روایت درست است ؟ آیا یك مسلمان می‌تواند با تمسك به این دسته از اصحاب رسول خدا كه سعایت علی را كردند تا او را از چشم پیغمبر بیندازند ، سعایت مسلمانی را كند تا او را از چشم مسلمان دیگر بیندازد . آیا قبول می‌كنید كه ما استناداً به عمل صحابه سعایت مسلمانان را كنیم ؟ یا نه ، به این نتیجه می‌رسید كه یك شعری انشاء كرده‌اید كه در قافیه‌اش مانده‌اید ؟ یا می خواهید گناه صحابه را با اجتهاد  مثل همیشه ماست مالی کنید ؟

چه حرفی بالاتر از چیزی که خودتان می زنید در حالی که کتاب عیانات خود می گوید ((این سه برخورد بجا و قاطعانه علی (رضی الله عنه) با همراهانش)) آیا این صحابه در زمان حیات پیامبر اکرم به هر بهانه ای نمی خواستند با علی مخالفت کنند؟ منافقان از این اتفاق می خواستند بازیچه برای تفرقه مسلمانان استفاده کنند و حضرت رسول برای جانبداری از علی در غدیر خم خطبه ای ایراد فرمود ، که دیگر این منافقان نتوانند بعد از فوت پیامبر هر بلایی را که بخواهند سر علی بیاورند . آیا این سندی بر مظلومیت علی نیست؟وقتی در زمان حیات پیامبر این چنین تنها است که همه به بدگویی او می پردازند و تنها حامی او پیامبر خداست ، حال این علی بعد از پیامبر چه کند ؟ آیا مخالفان علی که در زمان حیات پیامبر او را بد می گفتند و مقابل کار بجا و درست او می ایستادند بعد از فوت پیامبر به راحتی نمی توانستند حق او را پایمال کنند ؟

3-      این قضیه شكایت بریده و همچنین شكایت برخی از افراد باعث غضب پیغمبر شد . احمد بن حنبل كه در مسندش می‌گوید هر حدیث صحیحی را من توانسته‌ام در این كتاب آورده‌ام ، اگر روایتی را در صحیح من ندیدید بدانید كه آن روایت صحیح نیست از قول بریده می‌گوید : آمدم نزد پیغمبر و نامه خالد را به او دادم فرأیت الغضب فی وجه رسول الله . آثار غضب و خشم در سیمای پیغمبر مشاهده كردم. (مسند احمد (چاپ قاهره ، شرح حمزة احمد زین) ، ج16 ، ص486)

 این كار آقایان باعث شد كه پیغمبر غضبناك و اذیت شد ؛ آیه قرآن می‌فرماید :

 

إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا(احزاب /57) آنها كه خدا و پیامبرش را ایذاء مى‏كنند خداوند آنها را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور مى‏سازد، و براى آنان عذاب خوار كننده‏اى آماده كرده است

 

در بعضی از روایات است كه وقتی بریده با اصحاب مشغول گفتگو بود كه لشكر پیروز شد اما علی فلان كار و فلان كار را كرد ، رسول خدا كلام ما را می‌شنید

فخرج رسول الله مغضباً و قال : ما بال أقوال ینتقصون علیّاً ؟ من ینتقص علیّاً فقد تنقّصنی و من فارقنی فقد فارقنی

پیغمبر در حالی كه غضبناك بود از حجره بیرون آمد و فرمود : چه فكرهائی می‌كنند كسانی كه این همه از علی بدگوئی می‌كنند ؟ هر كس از علی بدگوئی كند از من بدگوئی كرده است و هر كس از علی جدا شود از من جدا شده است.( معجم أوسط طبرانی ، ج6 ، ص163)

 این قضیه باعث شد كه پیغمبر بفرماید : علی ولی همه مؤمنین بعد از من است. من ینتقص علیّاً فقد تنقّصنی و من فارقنی فقد فارقنی ، هر كس از علی بدگوئی كند از من بدگوئی كرده است و هر كس از علی جدا شود از من جدا شده است و همچنین جمله اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه (خداوندا کسانی که علی را دوست دارند ، دوست بدار  و آنها که با او دشمنی کنند دشمن بدار) که مولف عیانات می گوید هیچ شکی نیست در حق حضرت علی (ع)  است  و این یعنی خط بطلان بر عمل صحابه بعد از پیغمبر و یعنی خط بطلان بر تمام كسانی كه جنگ خانمان‌سوز جمل را به راه انداختند و بیش از سی هزار نفر را به خاك و خون كشاندند و یعنی خط بطلان بر كسانی كه18 ماه جنگ صفین به راه انداختند كه نتیجه آن یكصد و ده هزار كشته از طرفین شد و یعنی خط بطلان بر كسانی كه آتش جنگ نهروان را برافروخته كردند و چهار هزار نفر انسان در این میان كشته شد .

در آخر از اهل سنت سؤال می‌كنیم : شما كه امروز در كتابهای فقهی‌ ، اصولی ، تاریخی و تفسیریتان از ابوهریره ، كعب الاحبار یهودی ، تمیم الداری هزاران روایت دارید ولی از علی هیچ روایتی ندارید . موطأ مالك یكی از فرق اربعه شماست ، منصور دوانیقی به مالك رئیس مالكی‌ها می‌گوید : ای مالك ! كتابی بنویس به شرط آنكه در آن یك روایت از علی نیاورده باشی . شما كتاب موطأ مالك را ببینید ، اگر یك روایت از علی علیه السلام پیدا كردید ! آیا این مصداق ((من فارق علیاً فقد فارقنی)) و ((اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه)) نیست ؟


نوشته شده توسط حسن آقا در پنجشنبه 5 اسفند 1389 و ساعت 12:48 ب.ظ
ویرایش شده در - ساعت -
 نوشته های پیشین
+ آموزش مسائل زناشویی
+ شهادت
+ شهید چمران
+ روی سیاه
+ دل بخواه
+ من دختر عماد مغنیه هستم
+ روانشناسی از نوع فیسبوکی!
+ اس ام اس و شعر شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
+ هشدار: ظهور نزدیک است!!
+ نقدی بر اصح الکتب بعد کتاب الله
+ تازه‏ها و ناگفته‏هاى بقیع
+ ماجرای غدیر خم از زبان اهل سنت
+ سری دوم مجموعه والپیپرهای فوق العاده زیبا حضرت مهدی
+ محل های نزول حدیث منزلت
+ تنفر پیامبر اکرم از عایشه و حفصه

صفحات :
free counters