تبلیغات
یوسف زهرا می آید - حدیث سد الابواب
 حدیث سد الابواب ... شیعه یا سنی ,
 امروز یکی از دوستان حدیث سد الابواب را برای ابوبکر برایم نقل کرد که در عین عجیب بودن زیبا بود برای همین ابتدا به نقل حدیث وبعد به بررسی آن می پردازیم:

 
خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ النَّاسَ وَقَالَ إِنَّ اللَّهَ خَیَّرَ عَبْدًا بَیْنَ الدُّنْیَا وَبَیْنَ مَا عِنْدَهُ فَاخْتَارَ ذَلِكَ الْعَبْدُ مَا عِنْدَ اللَّهِ قَالَ فَبَكَى أَبُو بَكْرٍ فَعَجِبْنَا لِبُكَائِهِ أَنْ یُخْبِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ عَبْدٍ خُیِّرَ فَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ هُوَ الْمُخَیَّرَ وَكَانَ أَبُو بَكْرٍ أَعْلَمَنَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ مِنْ أَمَنِّ النَّاسِ عَلَیَّ فِی صُحْبَتِهِ وَمَالِهِ أَبَا بَكْرٍ وَلَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا خَلِیلًا غَیْرَ رَبِّی لَاتَّخَذْتُ أَبَا بَكْرٍ وَلَكِنْ أُخُوَّةُ الْإِسْلَامِ وَمَوَدَّتُهُ لَا یَبْقَیَنَّ فِی الْمَسْجِدِ بَابٌ إِلَّا سُدَّ إِلَّا بَابَ أَبِی بَكْرٍ

در پنج عدد از کتب معتبر اهل سنت نقل شده است

اما بررسی حدیث:

سلسله رجال حدیث که در کتب مختلف منقول است به شرح ذیل است:

حدیث اول:    حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ قَالَ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو النَّضْرِ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ حُنَیْنٍ عَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ

 

حدیث دوم:     حَدَّثَنَاه سُرَیْجٌ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ عَنْ أَبِی النَّضْرِ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ حُنَیْنٍ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ

 

حدیث سوم:      حَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا أَبُو عَامِرٍ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ قَالَ حَدَّثَنِی سَالِمٌ أَبُو النَّضْرِ عَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ

 

حدیث چهارم:        حَدَّثَنَا أَبُو عَامِرٍ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ عَنْ سَالِمٍ أَبِی النَّضْرِ عَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ

 

حدیث پنجم :      حَدَّثَنَا یُونُسُ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ عَنْ سَالِمٍ أَبِی النَّضْرِ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ حُنَیْنٍ وَبُسْرِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ

 

ردیه:

1-                   اگر پیامبر منبر رفته وخطبه خوانده است چرا فقط ابو سعید خدری این حدیث را شنیده ونقل کرده است وهیچکس دیگری نقل نکرده؟!؟!؟

2-                   ابو سعیداز دوستان ابوبکر بوده است وادعای او چون ذی نفع است مورد اتهام است لذا به تنهایی مورد وثوق نیست وباید یک مویدی داشته باشد.

3-                   کلا یک سلسله سند بیشتر نیست :

قَالَ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو النَّضْرِ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ حُنَیْنٍ عَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ

فقط در بعضی اسناد : عبید بن حنین   و یا بسر بن سعید   حذف شده است.

پس خبر واحد است وبا توجه با اشکال قبل بر ضعفش می افزاید

4-رجال :

 فُلَیْحٌ:

کتاب میزان الاعتدال(در ذیل بررسی فلیح باب فاء)  

 آورده است که ثقه نیست و به او اعتماد نمی شود وعباس نقل کرده که له او اتماد نمی شود ومورد اطمینان نیست


أَبُو النَّضْرِ:

در میزان الاعتدال ولسان المیزان از او صحبتی نشده ولی در در کتاب العلل للدارقطنی ج6 ص 193 او را متروک خوانده است   و در ابن ابی حاتم در الجرح وتعدیل ج7 ح1478 می نویسد: ابوالنضر مریض شد وحافظه اش را از دست داد برای همین دیگر کسی به سخنش گوش نداد ودر تهذیب الکمال ج25 ص5234 آمده است که ابوالنضر ضعیف است.

حال انتخاب با شما آیا می توان بر این حدیث تکیه کرد؟؟؟

 

پی نوشت:

العلل دارقطنی:  تحقیق :محفوظ الرحمن زین الله السلفی نشر:دارطیبه الریاض الطبعه الاولی 1422

تهذیب الکمال:  تحقیق: الدکتور بشار عواد معروف  نشر:موسسه الرساله البیروت الطبعه الولی 1408

التعدیل وترجیح:  تحقیق:احمد لبزار  نشر: وزارة الوقاف   المغرب

میزان الاعتدال: لذهبی  تحقیق:الشیخ علی معوض والشیخ عادل احمد عبدالموجود  نشر:دارالکتب العلمیه  بیروت  الطبعة الولی 1416


نوشته شده توسط حسن آقا در یکشنبه 2 خرداد 1389 و ساعت 09:04 ق.ظ
ویرایش شده در - ساعت -
 نوشته های پیشین
+ آموزش مسائل زناشویی
+ شهادت
+ شهید چمران
+ روی سیاه
+ دل بخواه
+ من دختر عماد مغنیه هستم
+ روانشناسی از نوع فیسبوکی!
+ اس ام اس و شعر شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
+ هشدار: ظهور نزدیک است!!
+ نقدی بر اصح الکتب بعد کتاب الله
+ تازه‏ها و ناگفته‏هاى بقیع
+ ماجرای غدیر خم از زبان اهل سنت
+ سری دوم مجموعه والپیپرهای فوق العاده زیبا حضرت مهدی
+ محل های نزول حدیث منزلت
+ تنفر پیامبر اکرم از عایشه و حفصه

صفحات :
free counters